Română
English
Prima Despe APEL Contacte
Căutare
 
PrimaVideomonitorStudiu de caz. Moldova 1, Mesager, 11 iulie, ora 21.00
Studiu de caz. Moldova 1, Mesager, 11 iulie, ora 21.00
13.07.2009

Pe 10 iulie curent site-ul Consiliului Europei  (CE) a inserat un comunicat de presă, în care Terry Davis, Secretar General al acestei instituţii europene, şi-a exprimat atitudinea faţă de afirmaţiile difuzate de Moldova 1 privind implicarea unor angajaţi ai CE în turbulenţele din 7 aprilie de la Chişinău. Declaraţia respectivă a constituit laitmotivul unui comentariu, cuprins în programul informativ Mesager din 11 iulie de la ora 21.00.

Terry Davis susţine că acuzaţiile aduse de Moldova 1 sunt foarte serioase şi au fost făcute fără să fie prezentate nici o dovadă concretă şi fără ca organizaţiei europene sau persoanelor respective să li fi dat oportunitatea de a răspunde. “Dacă cei de la televiziunea moldoveană de stat ar fi contactat Consiliul Europei înainte de a face aceste afirmaţii, li s-ar fi spus că s-au făcut şapte săptămâni de când am scris Guvernului moldovean şi i-am cerut să explice de ce unul dintre experţii noştri nu a fost lăsat să se întoarcă în Moldova, în pofida faptului că are o viză valabilă. Dacă ar fi întrebat, televiziunea de stat moldoveană ar fi aflat că încă mai aştept răspuns la scrisoarea mea”, afirmă Terry Davis.

Din spusele Secretarului General al Consiliului Europei, putem deduce că Moldova 1 se confruntă cu două probleme conexe. Prima este de ordin particular şi vizează oportunitatea documentării şi a aplicării în ştirile cu subiecte controversate a două surse independente pentru a păstra echilibrul şi imparţialitatea în redarea evenimentelor sau fenomenelor. Cea de-a două problemă, de ordin general, se referă la statutul postului de televiziune Moldova 1. Comentariul din programul informativ Mesager pe marginea declaraţiilor citate ale lui Terry Davis, deşi ia în dezbatere ambele probleme, în fond, denotă incapacitatea sau nedorinţa de a le sesiza şi de a le aborda cu responsabilitate şi temeinicie.

În primul caz autorul a sugerat că afirmaţiile privind implicarea unor angajaţi ai CE în turbulenţele din 7 aprilie nu-i aparţin postului de televiziune Moldova 1, ci altui mijloc de informare – ziarului “Moldova Suverană” de unde a citat articolul “Un şofer sârb, devenit peste noapte, expert european importator de revoluţii”. Practica jurnalistică, evident, recunoaşte preluarea unor materiale din alte mijloace de informare. Ea, însă, nu anulează, ci dimpotrivă presupune, mai ales, dacă instituţia media este părtaşul jurnalismului de calitate, valorificarea responsabilă a surselor de informare şi diversificarea lor pentru a exclude interpretările partizane sau unilaterale. Prin urmare, argumentarea aplicată în comentariul analizat poate fi tratată ca o eschivare de a recunoaşte că regula celor două surse independente este utilizată insuficient sau selectiv în ştirile de la Moldova 1, iar, drept consecinţă, programele informative de la acest post tv suferă de parţialitate şi partizanat politic.

Referitor la cea de-a doua problemă – statutul postului de televiziune Moldova 1, autorul comentariului şi-a exprimat dezacordul cu calificativul de “televiziune moldoveană de stat”, utilizat în comunicatul de presă al Secretarului General al CE, amintindu-le telespectatorilor din ţară că Moldova 1 este o instituţie publică. Autorul comentariului totodată a dat o lecţie europenilor, enunţînd sentinţa: “Ştirile difuzate nu sunt realizate pentru a plăcea demnitarilor de orice rang. Datoria noastră este de a informa”. Jurnalistul de la Moldova 1 în acelaşi timp trece cu vederea sugestia relevantă din comunicatul de presă al CE:  “În mod clar, televiziunea moldoveană de stat are multe de învăţat despre jurnalismul responsabil”.

Sugestia în cauză, precum şi comunicatul de presă în întregime, în opinia noastră, este semnificativ, deoarece într-o manieră, deşi laconică, dimensionează ceea ce este şi trebuie să devină Moldova 1. Jurnalismul responsabil presupune în mod implicit pluralism  politico-social, diversitate a surselor, echilibru de opinii, imparţialitate în tratarea evenimentelor etc.  Profesând un asemenea tip de jurnalism, Moldova 1, cu certitudine, poate deveni o instituţie de vocaţie publică.  

Rău Satisfăcător Mediu Bun Excelent
(4)
Comentarii (0) Adaugă comentarii
Nume:
Comentariu:
 
PrimaVideomonitorStudiu de caz. Moldova 1, Mesager, 11 iulie, ora 21.00
 
 
Sus
Activităţi  |  Comunicate  |  Cercetari  |  Documente  |  Legislatie  |  Referinţe utile
Vizitatori : 322354
(+373 22) 204-766,(+373 22) 21-12-54
 
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions
Creat de Trimaran