Română
English
Prima Despe APEL Contacte
Căutare
 
PrimaComunicate de presaCOMUNICAT DE PRESĂ
COMUNICAT DE PRESĂ
08.11.2010

COMUNICAT DE PRESĂ

Compania publică Teleradio - Moldova asigurăpluralismul politic în programele de ştiri şi actualităţi, precum şipluralismul de opinie în emisiunile electorale şi respectă, în majoritateacazurilor, normele deontologiei profesionale într-o măsură mai mare decâtradiodifuzorul public regional Compania Teleradio-Găgăuzia. Acest fapt îlrelevă rezultatele monitorizării efectuate deAsociaţia Presei Electronice (APEL)  în perioada18 - 31octombrie 2010.

În perioada monitorizată, în ştirile de la TvMoldova 1 au fost prezente 24 de formaţiuni politice, în timp ce în emisiunileelectorale – 17, iar la Tv Găgăuzia – 8. Radio Moldova s-a referit la 23 de formaţiuni politice în ştiri şi la 11 înemisiunile electorale, iar Radio Găgăuzia la 13 în ştiri. În perioada de referinţă Teleradio Găgăuzia nu aorganizat nici emisiuni electorale, nici dezbateri, funcţia educativă aradiodifuzorului public regional fiind astfel neglijată.

Ca frecvenţă şi ca durată în ştirile politice dela Teleradio Moldova şi Radio Găgăuzia, cea mai mare vizibilitate au avut-o partideleparlamentare. La Tv Găgăuzia, în afara partidelor parlamentare, în ştiri auapărut şi 3 formaţiuni extraparlamentare – PMU, PUM şi PNL.

În ştirile şi emisiunule electorale de la TvMoldova 1 au fost prezente toate cele 4 categorii de protagonişti monitorizaţi,politicienii şi funcţionarii având o prezenţă mai mare în cadrul ştirilor, iar cetăţenii,politicienii şi experţii prevalând în cazul emisiunilor. La Radio Moldova şiRadio Găgăuzia a lipsit categoria cetăţeniîn cadrul ştirilor, vizibilitatea lor primând la Radio Moldova în cadrulemisiunilor electorale. Experţii  auavut o prezenţă insignifiantă la Radio Moldova, aceştia din urmă lipsind cudesăvârşire la Teleradio Găgăuzia. Raportul gender în ştirile şi emisiunileelectorale de la radiodifuzorii publici este în favoarea bărbaţilor.

În perioada monitorizată radiodifuzorii publici nuau organizat dezbateri electorale.

Rezultatele monitorizării mai relevă faptul că funcţionarii, politicienii şi formaţiunilepolitice mediatizaţi de Teleradio Moldova au apărut în context pozitiv, negativsau neutru. Cel mai des în context pozitiv a apărut în ştiri premierul V.Filat– în 14 rânduri, iar cel mai des în context negativ – liderul PCRM V.Voronin –în 3 rânduri. Partidele parlamentare şi PNL au fost plasate în ştiri în contextpozitiv, iar cel mai des – PL, în 9 rânduri. Două formaţiuni – PDM şi PCRM – auapărut şi în context negativ în 2 şi, respectiv, 4 rânduri la Moldova 1. Înştirile de la Radio Moldova majoritatea funcţionarilor, politicienilor şi aformaţiunilor politice au fost plasaţi în context neutru. 6 partide au apărutşi în context negativ – cel mai des PDM şi PCRM, iar 3 dintre ele – şi încontext pozitiv – câte 1 dată.

Tv Moldova 1 a respectat normele profesionale încazul ştirilor conflicutale, acestea fiind scrise în temeiul a două şi maimulte surse de informaţie. La RadioMoldova aproape jumătate din numărul total de ştiri de acest gen au fost scriseîn temeiul unei singure surse. În acelaşi timp, la Radio Moldova, în 3 rânduriautorul ştirii a avut o poziţie părtinitoare, fapt ce denotă deficienţe înrespectarea normelor profesionale. La Tv Găgăuzia aproape o treime din ştirileconflictuale au fost scrise în temeiul unei singure surse de informaţie.

Concluziile monitorizării se referă şi lapublicitatea electorală difuzată de radiodifuzorii publici. Astfel, La Moldova1, 10 concurenţi au beneficiat de publicitate electorală gratuit, iar 7 dintreei – şi de publicitate contra plată. Cel mai mare volum de publicitateelectorală l-au contractat partidele parlamentare şi formaţiuneaextraparlamentară PpNŢ. La Radio Moldova au beneficiat de publicitateelectorală 5 formaţiuni politice: 4 – gratuit şi contra plată, iar una – doargratuit. Dintre formaţiunile parlamentare, la Radio Moldova nu au plasat publicitateelectorală PCRM şi PL. 5 concurenţi electorali au plasat publicitate la TvGăgăuzia. Dintre partideleparlamentare unul – PL – nu a plasat în perioada de referinţă publicitate la TvGăgăuzia, iar dintre partidele extraparlamentare a plasat publicitate unul –PPCD. Totodată, Radio Găgăuzia nu a plasat publicitate electorală în perioadade referinţă.

Este al treilea raport de monitorizare aactivităţii radiodifuzorilor publici, efectuat de APEL, într-un proiectsusţinut de Programul Mass-Media al Fundaţiei Soros-Moldova în cadrul Coaliţieipentru Alegeri Libere şi Corecte. APEL continuă monitorizarea radiodifuzorilor publici în perioada campanieielectorale pentru alegeri parlamentare anticipate.

Raportul de monitorizare este plasat pe site-ul www.apel.md

Rău Satisfăcător Mediu Bun Excelent
(1)
Comentarii (0) Adaugă comentarii
Nume:
Comentariu:
 
PrimaComunicate de presaCOMUNICAT DE PRESĂ
 
 
Sus
Activităţi  |  Comunicate  |  Cercetari  |  Documente  |  Legislatie  |  Referinţe utile
Vizitatori : 319041
(+373 22) 204-766,(+373 22) 21-12-54
 
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions
Creat de Trimaran