Română
English
Prima Despe APEL Contacte
Căutare
 
PrimaComunicate de presaCOMUNICAT DE PRESĂ
COMUNICAT DE PRESĂ
12.01.2011

COMUNICAT DE PRESĂ

Compania publică Teleradio - Moldova asigură pluralismul politic în programele de ştiri şi actualităţi şi respectă, în majoritatea cazurilor, normele deontologiei profesionale într-o măsură mai mare decât radiodifuzorul public regional Compania Teleradio-Găgăuzia. Acest fapt îl relevă rezultatele monitorizării efectuate de Asociaţia Presei Electronice (APEL)  în perioada 1 – 31decembrie 2010.

În luna decembrie, în ştirile de la Moldova 1 figurează 13 formaţiuni politice, în cele de la Radio Moldova- 13 partide, iar la Tv Găgăuzia şi Radio Găgăuzia au fost mediatizate 8 formaţiuni. Ca frecvenţă şi ca durată, atât la IPNA Teleradio Moldova cât şi la IPRA Teleradio-Găgăuzia, cea mai mare vizibilitate au avut-o partidele parlamentare.

În ştirile din luna decembrie de la Tv Moldova 1 precum şi de la Teleradio-Găgăuzia au fost prezente toate categoriile de protagonişti, în timp ce la Radio Moldova categoria cetăţeni lipseşte. Dacă la Teleradio Moldova şi la Radio Găgăuzia clasamentul este predominat de poliicieni şi funcţionari publici, la Tv Găgăuzia categoria cetăţeni deţine întâietatea. Raportul gender în programele de ştiri şi actualităţi de la IPNA Teleradio Moldova este net în favoarea bărbaţilor, pe când la Tv Găgăuzia, între experţi şi cetăţeni, iar la Radio Găgăuzia între experţi, prevalează numeric femeile.

Concluziile monitorizării se mai referă şi la contextele pozitiv, neutru şi negativ în care au apărut funcţionarii, politicienii şi formaţiunile politice în ştirile de la radiodifuzorii naţional şi regional. Atât la Teleradio Moldova cât şi la Teleradio Găgăuzia partidele politice şi politicienii au fost prezentaţi în majoritatea cazurilor în context neutru. Excepţiile se referă, printre altele, la PDM care apare în context negativ de 7 ori (Moldova 1). De câte 4 ori sunt menţionate în context negativ PCRM, PLDM şi PL. PDM şi PCRM apar de câte 2 ori şi în context pozitiv (Moldova 1). La Radio Moldova PDM apare o dată în context pozitiv, de 3 ori în context negativ; PLDM – de 2 ori în context negativ; PCRM – de 4 ori în context negativ.

IPNA Compania Teleradio Moldova şi IPRA Teleradio – Găgăuzia au respectat, în majoritatea cazurilor, normele deontologice în realizarea subiectelor politice. Totuşi, 6 ştiri la Moldova 1 şi 7 la Radio Moldova au fost scrise în temeiul unei singure surse de informaţie. Nu s-au atestat ştiri părtinitoare. 13 ştiri la Moldova 1 şi 11 la Radio Moldova au vizat scrutinul din autonomia găgăuză privind alegerea başkanului.

În ceea ce priveşte reflectarea în ştiri a campaniei pentru ocuparea funcţiei de başkan al autonomiei găgăuze, Moldova 1 a defavorizat pe unul dintre cei 3 candidaţi la funcţia de başkan, acordându-i de 4 ori mai puţini timpi de antenă în ştiri.

Rezultatele monitorizării fac referinţă şi la emisiunile şi publicitatea electorală de la IPRA Teleradio – Găgăuzia. Astfel, în decembrie Tv Găgăuzia a realizat două emisiuni cu caracter electoral şi 8 dezbateri televizate, pe când Radio Găgăuzia a realizat o singură emisiune cu caracter electoral şi 8 dezbateri cu participarea candidaţilor la funcţia de başcan al autonomiei. În ceea ce priveşte publicitatea electorală, Teleradio - Găgăuzia, a plasat publicitate electorală contra plată a celor trei candidaţi la funcţia de başcan. În turul al doilea de scrutin Radio Găgăuzia a difuzat publicitate electorală contra plată doar a unui singur candidat din cei doi – N.Dudoglo.

Tv Găgăuzia, în perioada 03-12 decembrie, a difuzat zilnic spoturi motivaţionale şi de educaţie electorală. În turul al doilea, însă, atare practică a fost abandonată. De asemenea, Tv Găgăuzia nu a oferit concurenţilor electorali nici timpi de antenă, nici publicitate electorală gratuit. Radio Găgăuzia, la rândul său, în perioada supusă monitorizării, nu a difuzat spoturi motivaţionale şi/sau de educaţie electorală şi nu a oferit concurenţilor electorali nici timpi de antenă, nici publicitate electorală gratuit.

Este al şaselea raport de monitorizare a activităţii radiodifuzorilor publici, efectuat de APEL, într-un proiect susţinut de Programul Mass-Media al Fundaţiei Soros-Moldova în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte.

Raportul de monitorizare este plasat pe site-ul www.apel.md

Rău Satisfăcător Mediu Bun Excelent
(1)
Comentarii (0) Adaugă comentarii
Nume:
Comentariu:
 
PrimaComunicate de presaCOMUNICAT DE PRESĂ
 
 
Sus
Activităţi  |  Comunicate  |  Cercetari  |  Documente  |  Legislatie  |  Referinţe utile
Vizitatori : 319039
(+373 22) 204-766,(+373 22) 21-12-54
 
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions
Creat de Trimaran