Română
English
Prima Despe APEL Contacte
Căutare
 
PrimaVideomonitorStudiu de caz. NIT, Curier, 14 şi 17 august, ora 21.30
Studiu de caz. NIT, Curier, 14 şi 17 august, ora 21.30
18.08.2009

În campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie postul de televiziune NIT a probat predilecţia de a scrie ştiri pe teme cu caracter conflictual în temeiul unei singure surse  de informaţie. Astfel el  a procedat în 220 de cazuri din cele 305 de ştiri cu caracter conflictual, puse pe post în perioada de referinţă (a se vedea datele monitorizării respective efectuate de Asociaţia Presei Electronice – http://apel.md/public/upload/md_13_Raport_Monitor_FINAL_rom.pdf). Handicapul relevat este menţinut şi în perioada postelectorală. Ştirile analizate confirmă aserţiunea dată.

Materialele televizuale examinate au fost prilejuite de evenimente diferite. În cel difuzat pe 14 august este vorba despre demisia lui Ion Sturza din funcţia de vicedirector al grupului “Rompetrol”, iar în cel pus pe post în ziua de 17 august – despre obţinerea mandatului de deputat de către Ion Butmalai, candidat pe listele electorale PLDM. Evenimentele de referinţă au fost utilizate de către NIT în calitate de pretexte în intenţia lui de a fisura Alianţa pentru Integrare Europeană prin contrapunerea componentelor acestei coaliţii postelectorale şi de a discredita în faţa cetăţenilor PLDM şi AMN. Dobândirea finalităţilor respective, de altfel, afişate  făţiş, în materialele analizate este pusă pe seama prezentării dezechilibrate a opiniilor.

În materialul din 14 august NIT, lansând (preluând) supoziţia, potrivit căreia Ion Sturza, demisionarul din funcţia de vicedirector al grupului “Rompetrol, ar putea candida la funcţia de preşedinte al Republicii Moldova, face o incursiune în anul 1999 când acesta a fost prim-ministru al Republicii Moldova („Presa scrie deja că Filat şi Sturza încearcă să reanimeze vechea lor prietenie. În martie 99 Filat a devenit ministru de stat în guvernul Sturza, perioadă marcată de un şir de scandaluri economice”). Faptele invocate de NIT cu acest prilej reprezintă esenţialmente acuze, aduse atât lui Ion Sturza, cât şi lui Vladimir Filat („Numele actualului lider al liberal-democraţilor a figurat în tranzacţia de vânzare a unui imobil în centrul capitalei, în altă vânzare, la fel de dubioasă, la un preţ redus a şase avioane TU 154, dar şi în legătură cu vânzarea fabricii de ciment de la  Rezina la un preţ de 200 mii de dolari, deşi pentru ea se propuneau 15 milioane de dolari. Presa a scris că toate aceste cazuri au fost muşamalizate graţie numirii lui Filat  ministru de stat în guvernul Sturza. Tot în acea perioadă sub umbrela monopolistă a SA ICON au fost grupate majoritatea fabricilor de conserve fundamentul industriei prelucrătoare din republică. Firma se afla sub conducerea lui Ion Sturza, până la numirea acestuia în funcţia de prim-ministru. Întreprinderile subordonate de acesta au primit numeroase credite din partea instituţiilor financiare internaţionale. Odată cu încheierea privatizării  cea mai mare parte a  acestor întreprinderi au părăsit, se pare, concernul împotmolit în datorii, dar deja ca structuri  comerciale libere şi scutite de datorii”).

Estimarea în cauză constituie un punct de vedere. Presa cuprinde şi viziuni adverse asupra subiectului abordat de NIT. Iată una dintre ele: „Ion Sturza a devenit o persoană publică importantă pe la mijlocul anilor ’90, când s-a impus în ipostaza de lider al companiei "Incon" S.A., sub umbrela căreia se adunaseră 20 din cele mai mari fabrici de conserve din R. Moldova. Era managerul optimist care punea mari speranţe în relansarea agrobusiness-ului basarabean cu ajutorul investitorilor din Occident (...) După debarcarea lui Ciubuc, preşedintele Lucinschi i-a încredinţat misiunea să formeze noul cabinet de miniştri. Astfel a apărut faimosul Executiv format în baza algoritmului de constituire a Alianţei pentru democraţie şi reforme (ADR). Acea echipă care respecta mai mult sau mai puţin simetric ponderea componentelor politice în cadrul Legislativului, s-a ales ulterior cu reputaţia celui mai emancipat şi mai progresist guvern din istoria Moldovei independente. Guvernul Sturza a realizat cele mai radicale reforme, înfruntând huiduielile opoziţiei parlamentare şi paraparlamentare comuniste” – a se vedea: http://www.vipmagazin.md/index.php?mod=article&id=22&type=8).

Ştirea analizată, aşadar, în virtutea interpretării neunivoce a subiectului tratat, este de natură conflictuală. Prin urmare, ea, potrivit principiilor jurnalismului de calitate, urma să cuprindă fie interpretările adverse, fie punctele de vedere ale protagoniştilor ştirii analizate – Sturza şi Filat. NIT, limitându-se la prezentarea unei viziuni, a făcut dovada abordării parţiale şi disproporţionate a subiectului dat.

NIT a procedat aproape simetric şi în ştirea difuzată pe 17 august. În acest caz acuzele aduse lui Ion Butmalai (NIT, în baza unui filmuleţ preluat de pe Internet, a afirmat că proaspătul deputat PLDM în campania electorală a colaborat cu reprezentanţii lumii interlope – „În imaginile plasate înainte de alegeri pe Internet liderul organizaţiei teritoriale PLDM Cahul şi candidatul cu nr.18 al formaţiunii apărea la o întrunire a interlopilor de la sudul ţării. Din discuţiile purtate de Butmalai cu autorităţile criminale se înţelege că ultimii au fost instruiţi de liberal-democrat să lupte contra comuniştilor, asigurându-i că dacă PLDM vine la putere le va acorda tot sprijinul”) nu au fost echilibrate cu punctul de vedere al persoanei vizate. Referinţa NIT la spusele lui Vladimir Filat („Cei care nu stau la puşcărie sunt oameni ai Moldovei”), deşi corespunde principiului  echilibrului, este, totuşi, insuficientă pentru a-i conferi proporţionalitatea solicitată, deoarece ea, ca durată a mesajului, cedează în faţa punctului advers de vedere.

În concluzie vom menţiona: materialele televizuale analizate, deşi sunt axate pe situaţii de conflict, ignorează normele profesionale şi prevederile legale de a aplica “principiul de informare din mai multe surse” (Codul Audiovizualului, art.7, p.4, litera “c”). În consecinţă, ele articulează abordarea atitudinală a evenimentelor de referinţă în detrimentul informării echilibrate şi imparţiale a cetăţenilor. 

Videomonitorul este realizat în cadrul Proiectului„Monitorizarea prezenţei actorilor politici/electorali la principalele canale de televiziune în perioada campaniei electorale pentru alegerile parlamentare anticipate din 2009 şi sporirea impactului monitorizărilor prin vizualizarea cazurilor de încălcare flagrantă a prevederilor legale şi a deontologiei profesionale”. Acest proiect este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Conţinutul comentariului nu reflectă, neapărat, viziunea Fundaţiei Eurasia, Sida/Asdi sau USAID.

Rău Satisfăcător Mediu Bun Excelent
(5)
Comentarii (0) Adaugă comentarii
Nume:
Comentariu:
 
PrimaVideomonitorStudiu de caz. NIT, Curier, 14 şi 17 august, ora 21.30
 
 
Sus
Activităţi  |  Comunicate  |  Cercetari  |  Documente  |  Legislatie  |  Referinţe utile
Vizitatori : 184070
(+373 22) 204-766,(+373 22) 21-12-54
 
TRIMARAN - IT Solutions Company // web, interactive, motion and software development solutions
Creat de Trimaran