Consiliul Audiovizualului (CA) nu poate sancționa posturile TV care favorizează sau defavorizează anumiți candidați electorali, dar poate lua măsuri față de radiodifuzorii care nu oferă dreptul la replică persoanelor vizate în materiale. Afirmațiile aparțin unor membri ai CA și au fost făcute în cadrul Comisiei parlamentare pentru mass-media, care a avut loc vineri, 11 octombrie 2019.
Membrii Comisiei au examinat modul în care CA monitorizează comportamentul furnizorilor de servici media în actuala campanie electorală. Președintele CA, Dragoș Vicol, a explicat de ce Consiliul a decis să monitorizeze un număr mai mic de posturi în comparație cu alte scrutine, menționând că au fost supuși monitorizării doar radiodifuzorii care utilizează frecvențele de stat naționale. La observația membrilor Comisiei, că mai multe posturi tv au rămas în afară monitorizării CA, Dragoș Vicol a declarat că mecanismul de sesizare și autosesizare este valabil și poate fi utilizat în raport cu alte posturi, care nu au fost incluse în lista furnizorilor de servicii media monitorizați.
În context, Vicol a precizat că, până în prezent, CA a fost sesizat în raport cu alte posturi de către doi membri CA, care au solicitat monitorizarea principalelor buletine de știri a 11 posturi tv și o sesizare de la Centrul Pentru Jurnalism Independent (CJI) cu privire la unele posturi, care au favorizat anumiți candidați.
Vicol a subliniat că autoritatea de reglementare poate constata încălcarea la capitolul lipsei părții vizate într-un material sau altul, nu și favorizarea unui sau altui candidat. „Această favorizare a unui candidat sau altul nu cade sub incidența niciunui articol din Codul serviciilor media audiovizuale. Pentru noi este mult mai important să vedem dacă este prezentă a doua sursă, dacă sunt delimitate opiniile de fapte ș.a.m.d.”, a menționat Dragoș Vicol.
Comentariul directorului APEL, Ion Bunduchi:
„CA fie că nu a citit, fie că a citit și nu a înțeles, din ceea ce zice Codul serviciilor media audiovizuale și Codul electoral, documente, care dau tot ce trebuie pentru a pune la punct pe oricine deviază de la activitatea în spațiul legal. Dacă CA nu înțelege ceva, asta nu înseamnă că legea nu-i dă pârghii. Așa văd eu lucrurile”, a comentat Bunduchi.
În aceeași ordine de idei, Ion Bunduchi a explicat: „Este adevărat că CA, pe de o parte, trebuie să se ghideze de legea electorală – cea care primează în alegeri. Pe de altă parte, este interesul public, definit de legislația națională și, se pare, neînțeles de CA. Impresia personală este că parte dintre membrii CA nu au înțeles nici ce zice Codul serviciilor media, nici Codul electoral (dacă greșesc, putem face concurs public în materie de cunoaștere). Ne referim și la litera, și la spiritul prevederilor. În esență, ce așteptăm noi? Să ni se spună cât de exact a fost urmată buchia legii sau cât de mult s-a contribuit la informarea adecvată a votanților, prin ceea ce fac furnizorii media monitorizați de CA? – se întreabă Ion Bunduchi.
Totodată, acesta a menționat că există și anumite diferențe semnificative între prevederile Codului serviciilor media audiovizuale si prevederile adoptate ”pe întuneric” din Codul electoral, pe segmentul reflectării campaniilor electorale. „Mă refer, mai ales, la prevederea din art. 70, alin. (3) – ”toate dezbaterile să fie desfăşurate şi difuzate în regim de transmisiune directă numai în orele de audienţă maximă – între orele 19:00 şi 22:00 în zilele lucrătoare şi între 17:00 şi 22:00 în zilele de odihnă”. Am tot căutat autorul acestei nefericite prevederi, pur și simplu, să-l întreb: cum ar putea 50 de radiouri și 60 de tv-uri să-i aibă, în dezbateri, pe candidați (să fim de acord, noi, ca ascultători/ privitori, că reprezentanții candidaților ne plictisesc și mai mult, decât înșiși candidații, și nu noi suntem vinovați – fie structura dezbaterilor e plictisitoare, fie temele inadecvate solicitate a fi discutate, fie participanții). Să nu merg mai departe, ce a făcut CA cu Radio Moldova, la monitorizare?! Nu cumva a stabilit că respectivul radio difuzează dezbateri contrar legislației? Da, legislația e proastă, dar e legislație! Nu cumva și pentru CA?”, a subliniat Ion Bunduchi.