Pluralismul mediatic în Rep. Moldova: dimensiunea internă

Monitorizarea a opt posturi TV şi a opt portaluri de știri din Republica Moldova, pe parcursul a două luni, a relevat un grad scăzut al pluralismului mediatic intern. Rezultatele monitorizării au constituit subiectul studiului ”Pluralismul intern al mass-mediei din Republica Moldova: între oportunitate și realitate”, realizat în premieră în ţara noastră.

Între altele,  nivelul redus de pluralism este explicat de către autori prin imperfecţiunea legislaţiei, precum şi prin interesul scăzut şi capacitatea redusă a presei de a-şi diversifica produsele mediatice şi de a respecta normele profesionale.

Potrivit autorilor cercetării, “presa alege vocile pe care să le facă auzite, iar cetăţeanul are posibilitatea să consume presa în dependență de multitudinea și diversitatea vocilor pe care aceasta le oferă. (…) Dacă mass-media se ghidează în alegere de principiile de imparțialitate, profesionalism, echidistanță și respect pentru consumator în diversitatea sa, consumatorul va fi capabil să discearnă și să-și formeze o opinie echilibrată după modelul unui puzzle care nu este complet fără măcar una dintre multiplele sale piese”.

Studiul reprezintă rezultatul analizei unor date empirice colectate în cadrul monitorizării a opt posturi TV (Prime TV, Moldova 1, Pro TV Chișinău, Jurnal TV, Publika TV, TV 7, 2 Plus, Canal 3) și a opt portaluri de știri (Unimedia.info, Noi.md, Deschide.md, Moldova.org, Hotnews.md, Politik.md, ABCnews.md, Realitatea.md).

Selectarea canalelor TV a fost efectuat în baza Barometrului Opiniei Publice (noiembrie 2013) cu privire la posturile de la care cetățenii se informează cel mai des. Lista portalurilor monitorizate a fost întocmită în funcţie de relevanţa la categoria tematică Știri și Mass-Media. Au fost supuse monitorizării principalele ediții informative ale zilei, emisia canalelor TV în prime-time, precum și materialele cu caracter informativ-analitic, de informații utilitare și alte produse mediatice oferite de portalurile de știri difuzate sau publicate în perioada 7 aprilie – 1 iunie 2014.

Interpretarea datelor a oferit un câmp larg pentru analiză și a permis configurarea unui tablou multidimensional al pluralismului intern.

Social Media:
Scroll to Top